Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

19.5.2016 Maria Mäenpää

Suomi nousee markkinointi-investointeja lisäämällä
– Markkinointi-instituutti mukana kansallisessa Siksi markkinointia -hankkeessa

 

 

”Markkinoinnilla on merkitystä! Markkinointi on yritysten ja kansantalouksien kasvun moottori, mutta suomalaiset yritykset eivät investoi markkinointiin riittävästi”, väittää Siksi markkinointia -hankkeen kummitäti, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski.

Siksi markkinointia on markkinointialan toimijoiden yhteinen hanke, jonka tavoitteena on, että suomalaiset yritykset lisäävät panostuksia markkinointiin, koska silloin osaamisemme, teknologiamme ja tuotteemme saavat ansaitsemansa kaupallisen menestyksen maailmalla. Sen seurauksena Suomen talous kasvaa ja kehittyy, ja siten hyvinvointimme paranee.

 

 

Markkinointi-instituutti osallistuu kehittämällä markkinointiosaamista

Markkinointi-instituutti osallistuu yhteisiin talkoisiin luonnollistikin osaamisen näkökulmasta. Jotta markkinoinnin arvostus nousee, täytyy markkinointiosaamisen olla sen kaikilta kanteilta tarpeeksi ammattimaisella tasolla.

Tulokulmia markkinointiosaamiseen on kaksi. Ensinnäkin markkinointiammattilaisten itsensä täytyy ottaa paikkansa organisaation strategisessa ytimessä. Sinne päästää vankkumattomalla liiketoimintaymmärryksellä, puhumalla samaa kieltä eli numeroiden kieltä johdon kanssa sekä osoittamalla markkinoinnin tulokset lukuina. Toiseksi markkinointi- ja asiakasosaamista tarvitaan yhä useammassa roolissa. Esimerkiksi tuotteiden kaupallistaminen ei ole yksin markkinointiosaajien vastuulla, ja asiakasymmärryksestä kumpuaa hyvää kaikenlaisiin rooleihin.

Markkinointiosaamista tukevia, ajankohtaisia koulutuksia:

Markkinointi-instituutin tarjonnassa on kymmeniä markkinoinnin kursseja ja tutkintoja, jotka sopivat markkinointiosaamisen kasvattamiseen. Tässä ajankohtaisimmat poiminnat:

Järjestimme huhtikuussa 2016 yhteistyössä MARK Suomen Markkinointiliiton kanssa webinaarin, jossa Anne Korkiakoski puhui teemasta otsikolla Markkinoinnin teesit – markkinointi yrityksen investointina. Lataa webinaari-tallenne tästä

Siksi markkinointia -hanke yhdistää markkinointialan toimijoita

Siksi markkinointia -hankkeen kummeina toimivat Anne Korkiakoski, Kimmo Tolonen ja Ami Hasan. Työryhmään kuuluvat lisäksi Markkinointi-instituutin toimitusjohtaja Toni Berkowits ja professori Jaakko Aspara Svenska Handelshögskolanista. Liittoyhteistyökumppaneina ovat Mainostajien liitto, MARK Suomen Markkinointiliitto sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

Siksi markkinointia -hanke alkoi World Federation of Advertisersin (WFA) hankkeesta, jossa selvitettiin, miksi yritykset markkinoivat. Tuloksena tästä Value of Marketing -projektista syntyi materiaalia, jonka Mainostajien Liitto, WFA:n jäsen, päätti antaa Mainonnan Neuvottelukunnan käyttöön. Markkinoinnin tehtävä ja merkitys -tietopaketti (pdf) on markkinointialan toimijoiden yhteinen näkemys suomalaisen markkinoinnin tilasta ja tulevaisuuden tavoitteista, joita tuloksellisemman markkinoinnin avulla on mahdollista saavuttaa.

Lue myös:

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maria Mäenpää

viestintäsuunnittelija
Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Maria etsii ja jakaa tarinoita vaikuttavista oppimiskokemuksista ja liiketoimintaa muuttaneista kehittymistarinoista. Hän kirjoittaa aikuiskoulutuksen hyödyistä ihmisille ja organisaatioille, osaamisen merkityksestä työelämässä sekä koulutuksen motivoivasta voimasta. Maria hykertelee, kun asiat kerrotaan niin kuin ne ovat – selkeästi, suoraan ja asiakkaan ymmärtämällä kielellä.

 

 

 

Suomi nousee markkinointi-investointeja lisäämällä