Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

18.8.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Tee työtä, jota rakastat

 

 

Yksi vanha viisaus ja myös markkinoinnissa käytetty iskulause kuuluu: ”Tee työtä, jolla on tarkoitus.” Olen viime aikoina pyöritellyt samantapaista mottoa, mutta hieman eri twistillä: ”Tee työtä, jota rakastat.” Kuulostaa romanttiselta ja haastavina aikoina etuoikeutetulta. Uskon kuitenkin, että tämä tulee olemaan vähintään seuraavan sukupolven työelämässä yhä enemmän totta.

Yksitoikkoisemmat työvaiheet korvautuvat asioiden suunnittelulla, organisoinnilla, valvonnalla ja huolenpidolla. Työn ja vapaa-ajan välille ei ehkä halutakaan tehdä niin selvää rajanvetoa. Työssä voi yhä enemmän toteuttaa itseään. Työtä voi rakastaa.

Rakastuneiden ammattilaisten rehellisiä reseptejä

Pitkin tätä vuotta olen kirjoittanut ylös tekstisuunnittelijan tutkinnon opinnoissa vierailleiden pitkän linjan ammattilaisten toteamuksia omasta työstään. Jokainen heistä on esitellyt huolellisesti vuosien kokemuksen kautta karttuneet tärkeät pointit ja reseptit kirjoittamisen ja luovuuden saralla. Ja kevyesti, ohimennen, ikään kuin sivulauseissa, mutta ei yhtään vähätellen, on tullut esiin se kenties kaikkein tärkein oppi. Kunnioitus ja intohimo omaa työtä kohtaan. Tässä muutamia maistiaisia näistä arvokkaista ”heitoista” hieman mukaillen.

Copywritereilta olen oppinut, että vaikka teksteissä on tärkeää koskettaa sekä järkeä että sydäntä, kielellä ei ole tarpeen brassailla tai bodata. Eikä kaikkea tarvitse selittää juurta jaksain, vaan antaa lukijan, katsojan tai kuulijan oivaltaa asioita itse. Copywriterin on osattava sanoa silloin, kun on sanottavaa ja vaieta, kun tekstiä ei tarvita. Ihmisiä ei saa typistää ahtaisiin muotteihin, vaan ideat on mieluummin haettava ihmisyydestä. Bonuksena kirjoittajan työ onkin erittäin yleissivistävä ammatti.

Markkinointiviestinnän strategit ovat muistuttaneet, että asiakas tulee tuntea sukkahousujen väriä myöten. Sillä asiakaskokemus on joidenkin asiantuntijoiden mielestä ohittamassa perinteisen markkinoinnin. Vastaanottajan lisäksi pitää tuntea kanava. Esimerkiksi nettisivuille harvoin kukaan tulee lukemaan romaania. Yhtä tärkeää on pitää tavoite mielessä. Markkinointiviestintä on investointi.

Kielenhuollon ammattilaiset ovat puolestaan teroittaneet, että jokaisella sanalla on merkitys. Hyvä kieli on hyvää käytettävyyttä kuten vaikkapa tuotteiden hyvä muotoilu. Eikä huonoja uutisia saa käännettyä hyväksi. On oltava rehellinen itselle ja lukijalle. Pidettävä kielitietoa vireillä kielen kehitystä seuraten, sen moninaisille sävyille herkistyen. Ja silloin kieli muuttuu työkalusta omaisuudeksi, josta on hyötyä ja iloa.

Tee sitä alasti ja joka päivä

Ja tähän lopuksi vielä oivallus koulumaailman ulkopuolisesta elämästä. Siitä, johon kouluttajamme ovat monesti kehottaneet uteliain silmin tutustumaan.

Tämän vuoden kesälomani päättyi hauskojen juhlien merkeissä. Näillä syntymäpäivillä osa vieraista tapasi uudelleen monien vuosien, vuosikymmentenkin jälkeen. Ja minulla oli jälleen ilo tutustua uusiin ihmisiin. Juttelin kapellimestarin kanssa, jonka perheessä musiikilla on iso merkitys työssä ja harrastuksissa. Mieleeni jäi erityisesti hänen ohjeensa tyttärelleen: ”On soitettava joka päivä. Ei välttämättä kauaa. Mutta joka päivä on soitettava ainakin vähän.” Sama koskee kieltä ja kirjoittamista. On luettava ja kirjoitettava joka päivä. Ei välttämättä paljoa, mutta joka päivä.

Kun idean voi kokea hioutuvan hyväksi toteutukseksi, kirjoittajan työ tuottaa samanlaisen nautinnon kuin käsityöläinen saa nähdessään tuotteen valmistuvan hyvistä materiaaleista. Ja parhaimmillaan voimme sanojen voimalla saada aikaiseksi jotain, joka tekee meistä parempia ihmisiä. Ja sehän ei ole vallan vähän se.

Tästä on hyvä jatkaa syksyyn copywriterin ja sarjakuvapiirtäjä Hannu Konttisen hulvattoman hienon toteamuksen voimin takki auki ja henkisesti munasillaan. Siis yhtä varmana ja yhtä herkkänä kielelle, ilmiöille ja ihmisille.

Rakkaudella, Tanja

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 


 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Tee työtä, jota rakastat