Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

15.10.2015 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Tekstisuunnittelijan tutkinnon ensiaskelet avarsivat markkinoinnin näkemystä

 

 

Ensikosketus koulunpenkkiin vuosien jälkeen on nyt tehty: Tekstisuunnittelijan tutkinnon ensimmäisillä koulutuspäivillä aiheina olivat markkinointiviestinnän suunnittelu ja markkinointiviestintä liiketoiminnan tukena. Terminologiassa oli paljon tuttua, mutta vuodet olivat näivettäneet ajatukseni markkinointiviestinnästä yksittäisen mainoksen kokoiseksi kokonaisuudeksi. Jo nyt uskallan väittää ymmärtäväni kokonaisuutta paljon paremmin.

Ensimmäiset koulutuspäivät jättivät minut pohtimaan, ovatko kouluttajat lahjakkuuksia kouluttamisessa vai arvostanko yksinkertaisesti heidän kokemustaan ja asiantuntemustaan niin paljon, että käsitellyt asiat suorastaan juurtuivat korvien väliin. Asioiden käsittely ja keskustelu esimerkein nimittäin toivat oppimiseen inhimillisen kosketuksen, jonka avulla itse näemmä opin parhaiten.

Ei markkinointikonseptia ilman liiketoimintakonseptia

Konsepti-sanat kuulostavat melkein sivistyssanoilta, joita tekisi mieli välttää. Koulutus avasi, että merkitys niiden takana kannattaa kuitenkin yrittää ymmärtää. Ne voivat olla hyvinkin tie voittoon, mutta jo toisen puuttuminen on todennäköinen tie karikolle. Lisäksi horjuntaa voi aiheuttaa se, ettei määritettyjä konsepteja noudateta.

Mitä, kenelle ja miten on lyhykäisyydessään ydin. Kun lähtee kehittämään konseptia noiden kysymysten kautta, ollaan hyvinkin oikealla polulla. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” -sanonta toimii näiden konseptien äärellä uskomattoman hyvin. Huolelliseen suunnitteluun kulutettu aika varmasti maksaa itsensä takaisin, koska konseptien kanssa pystyt reagoimaan haasteisiin paremmin ja tiedät missä raameissa toimintaa viedään eteenpäin.

Yhdessä liiketoimintakonsepti ja markkinointikonsepti ovat valaistu tie jota pitkin kulkea. Kuoppia siellä voi tulla vastaan, mutta tien ollessa valaistu pystyt reagoimaan niihin paremmin.

Asiakasymmärrys for the win

Ettei konseptien rakentaminen olisi liian helppoa, lisätään mukaan suurin muuttuja, asiakas. On helppoa sanoa, että palvelu tai tuote on tarkoitettu asiakkaille. ”Me tarjotaan tuotetta meidän asiakkaille.” Toimii erinomaisesti esimerkiksi maidon kohdalla, sille löytyy tiettävästi aina ostajia. Vaan entä kun tuotteena on jotain muuta kuten robotti-imuri tai älypyhelin? Miten pystyy varmistamaan, että ne ”meidän asiakkaat” löytyvät suuresta massasta?

Asiakasymmärryksellä ne löytyvät. Kun konsepteja luodessa tiedetään, ketkä ovat yrityksen asiakkaita, mitä he haluavat ja mitä he arvostavat, konseptit ovat raudanlujia. Asiakasymmärrys on oikeastaan kaiken ydin. Ymmärtämällä asiakkaita ja heidän tarpeitaan voit luoda tuotteen, jonka asiakas haluaa, ja tiedät, missä ja miten heitä puhutella. Tavoitettaessa oikea kohderyhmä oikealla viestillä erotutaan kilpailuilla markkinoilla. Paraskin tuote voi vajota tuotepaljouteen, jos kohderyhmää ei tavoiteta. Ymmärrä asiakasta ja olet jo saanut etumatkan moniin kilpailijoihin!

Big data on louhintaa varten

Ei voi sanoa, etteikö tarjolla olisi asiakastietoa, josta asiakasymmärrystä voi lähteä muodostamaan. Kaikki voi lähteä esimerkiksi siitä, että tuttava tuskailee jonkin arkisen asian äärellä. Kaikki voi lähteä myös jostain aiemmin tehdystä tutkimuksesta, josta paljastuu merkittävä tieto ymmärryksen kannalta. Se voi olla varta vasten teetetty asiakastutkimus. Lisäksi meillä on internet, joka tarjoaa ennennäkemättömän määrän tietoa asiakkaiden ymmärtämiseen. Kaikki tieto siellä ei ole kuitenkaan relevanttia, haaste onkin osata louhia oikea ja arvokas digimalmi suurista datavuorista.

Jo tässä vaiheessa Tekstisuunnittelijan tutkintoa voin todeta, että markkinointiviestintä on aika mieletön juttu monessakin mielessä. Se antaa mahdollisuuden viestiä asiakkaille ja sidosryhmille mitä huikeimmilla tavoilla, mutta samaan aikaan se on kivenkovaa liiketoimintaa.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Tekstisuunnittelijan tutkinnon ensiasekelet avarsivat markkinoinnin ymmärrystä