Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

16.10.2015 Marika Koskinen, opiskelijabloggaaja

Tiedottajaksi rakkaudesta viestintään

 

 

Tiedottajan tutkinnosta valmistui lokakuussa 2015 taas viisi uutta viestinnän ammattilaista. Kuvassa vasemmalta koulutuksesta vastaava kehittämispäällikkö Minna Ristimäki Markkinointi-instituutista, Heidi Heinonen, Tuula Rantila, Kati Saario, Nina Merilampi, Marika Koskinen ja kehittämiskoordinaattori Eliisa Seppänen Markkinointi-instituutista.

Harrastusta vailla ja vuosien jatko-opiskeluhaaveilun jälkeen päädyin takaisin koulun penkille maaliskuussa 2014. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, kaipasin lisähaastetta lapsiperhearjen ja uuden työn oheen. Tunnustan kuuluvani siihen ihmisryhmään, joka on parhaimmillaan kädet täynnä töitä.

Niin vaihtui vapaa-aika myöhäisiin iltoihin koulukirjojen ja raporttien parissa. Kyllä juhannusaattona hieman harmitti istua kannettava sylissä kotona, perheen nauttiessa leppoisasta kesäillasta mökillä, mutta hetkeäkään en ole päätöstäni katunut; opiskelu kannattaa aina – ja varsinkin viestinnän saralla.

Rakkaus lajiin kesti ja kantoi läpi tutkinnon. Salainen haaveenikin tuli toteen ja yllätyin aidosti ensimmäistä kertaa elämässäni, kun valmistujaistilaisuudessa kuulin tulleeni valituksi Markkinointi-instituutin Vuoden tiedottajaksi 2015. Nyt uskallan sanoa olevani todellinen viestinnän ammattilainen (vaikka opiskelu jatkuukin läpi elämän).

Viestintä kuuluu työttömänkin toimenkuvaan

Työskentelen Kekkilä Groupissa markkinointiviestintäkoordinaattorina. Olen onnellinen, kun saan tehdä töitä vahvan brändin ja mielenkiintoisten projektien parissa. Samaan aikaan minua harmittaa, etteivät lähipiirini asiantuntijat löydä töitä ahkerista yrityksistään huolimatta. Kehittämishankkeeni saikin alkunsa korkeasti kouluttautuneiden perinteistä työnhakua seuratessa.

Osana Tiedottajan tutkinnon opintojani tutkin miten henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa tukee työllistymistä. Olen diginatiivi y-sukupolven edustaja ja uskon vahvasti sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tutkimukseni tavoitteenani oli saada myös vähemmän verkostoituneet innostumaan ajatuksesta ja tutustumaan brändäyksen ihmeelliseen maailmaan.

Parasta projektissa oli se, että sain kehittää omaa osaamistani ja tein samalla työtä muiden hyväksi.

Tutkintoa myöhemmin, palkinto takataskussa

Elämä koulun jälkeen jatkuu pääosin ennallaan. Arki lapsiperheessä etenee vauhdilla päivästä toiseen eikä töissäkään tarvitse peukaloitaan pyöritellä. Tiedottajan tutkinto ja Markkinointi-instituutin Vuoden tiedottajaksi valinta on kuitenkin antanut sopivasti lisää itseluottamusta ja varmuutta.

Kukaan ei ole täydellinen viestijä ja vain omaan tekemiseensä voi vaikuttaa, mikäli kaipaa muutosta nykyiseen. Viestintävastuullisen tehtävänä ei ole hoitaa viestintää kaikkien puolesta, vaan toimia esimerkkinä ja näyttää suunta kohti yhteisesti toivottua päämäärää. Tässä oppini pähkinänkuoressa.

Suosittelen Markkinointi-instituutin Tiedottajan tutkintoa kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään omaa osaamistaan tai työyhteisönsä toimintaa. Viestintä on voima, joka löytyy jokaisen takataskusta.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen?Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

 

Marika Koskinen

markkinointiviestintäkoordinaattori,
Kekkilä Group
Muutoksen ammattilaiset -opiskelijabloggaaja

LinkedIn

Markkinointi-instituutin Vuoden tiedottaja 2015. Markkinointi-instituutti valitsee vuosittain Vuoden tiedottajan, joka palkitaan erityisen ansioituneesta kehittämishankkeesta osana Tiedottajan tutkintoa. Kehittämishanke on Tiedottajan tutkinnon lopputyö, jossa opiskelija valmistelee työnantajaansa tai muuta tahoa hyödyttävän viestinnän suunnitelman tai tutkimuksen.

 

 

Tiedottajaksi rakkaudesta viestintään