Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

18.9.2015 Nina From

Työntekijälähettilään kehityspolku

 

 

Uskon, että tekemälläni myynnin-, asiakaspalvelun ja markkinointiviestinnän työllä on aina ollut merkitystä itselleni, työnantajalle, sidosryhmille ja toki myös asiakkaalle. Mutta voisinko jatkossa vaikuttaa työlläni laajemminkin?

Sosiaalinen media avaa jokaisen asiantuntijatyötä tekevän ulottuville täysin uuden verkoston vaikuttaa. Työntekijälähettilyys on päivän sana, ja oman asiantuntijuuden tuomisesta esiin verkkoon onkin hyötyä sekä asiantuntijalle itselle että yritykselle.  

Oman motivaation merkitystä ei voi väheksyä

Tällainen sisällöntuotanto tuntuu kuitenkin monelle asiantuntijalle vieraalta. Miten päästä alkuun?

Itse aloin kirjoittaa blogeja eri aiheista: yrityselämästä, ihmisistä ja asioista, jotka koskettavat minua. Taustaksi luin artikkeleita, kirjoja ja asiantuntijalausuntoja ja hain aktiivisesti tietoa somesta. Kehityin tekemällä, ottamalla oppia saamastani palautteesta, pohtimalla vastaustyyliäni. Jatkoin kirjoittamista – ja jäin totaalisesti koukkuun!

Oivia käytännön vinkkejä sain myös Some antaa supervoimat -webinaarista. Otin omaksi tavoitteekseni, että saan vähintään yhden uuden asian käyttöön. Siis askel kerrallaan. Kahvikuppi viereen, jalat tukevasti pöydälle, äänet päälle ja ”show online”. Mitä tapahtui? Innostuin! Muistiinpanoistani huomasin, että somessa tosiaan piilee valtava vaikuttamisen mahdollisuus: verkoston voima, osaaminen näkyväksi, uusia asiakkaita, verkostojen kautta lisää kauppaa jne.                      

Keneen haluan vaikuttaa?

Myyntitehtävissä on huomioitava asiakaskohtaamisissa asiakkaiden toimiala ja kiinnostuksen kohteet. Hyvä myyjä suhteuttaa viestintäänsä aina asiakkaiden mukaan.                        

Sama pätee sisällöntuotantoon verkkoon: kuka on kohderyhmäni? Puhunko samaa kieltä, ymmärränkö vastaanottajien liiketoimintaa ja sen haasteita? Ja osoitanko sen myös tekstissäni? Kuten myyntityössä, myös erilaisissa verkkoon tuotettavissa sisällöissä on saavutettava luottamus vastaanottajan kanssa.

Tulevaisuuden työelämän tavoitteet

Olen miettinyt osaamisen kehityspolkua. Olisiko minun omassa roolissani syytä opiskella yrittäjyyttä, HR:ää, viestintää, kirjoittamista vai somea? Mikä olisi ensisijainen kehittämiskohde omasta näkökulmastani? Entä työnantajani tai asiakkaani näkökulmasta? Mitä lisäarvoa minä tuon jatkossa?

Monster.fi listasi taannoin tulevaisuuden työelämän taitoja. Niiden lisäksi varmasti moni tarvitsee myös nykyisen osaamisten vahvistamista. Niinpä on hyvä pysähtyä miettimään, mitä osaamistani sinä voit vahvistaa tässä ja nyt. Entä seuraavan viiden vuoden sisällä?

Minä haluan oppia vielä lisää sisällöntuotannosta asiantuntijaroolissa. Uskon, että oman asiantuntijuuden jakaminen entistä moninaisemmin on yksi tulevista olennaisista osaamisvaatimuksista kaikissa yrityksissä.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen?Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

                                        

Nina From

asiakkuuspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn   Twitter

Nina on työskennellyt uransa aikana isoissa ja pienissä yrityksissä, osuuskunnassa, pörssiyrityksissä ja aikanaan myös yrittäjänä. Ennen Markkinointi-instituutin asiakkuuspäällikön tehtävää hän on toiminut kaupan alalla ja mediassa, b2b- ja b2c-bisneksessä. Nina ajattelee olevansa yrityksen käyntikortti, olipa sitten työaika tai vapaa-aika. Hän käyttää aktiivisesti mediaa oppiakseen, verkostoituakseen ja vaikuttaakseen. Haluaa aina kehittää ja kehittyä ja innostuu helposti.

 

Työntekijälähettilään kehityspolku