Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

2.5.2017 Timo Soikkeli

Työtä se on etätyökin

 

Työtä se on etätyökin 

Jälleen sama havainto perjantaiaamun työmatkaliikenteessä: ei merkittävää ruuhkaa, kaikki neljä työmatkan varrelle osuvaa tietyömaatakin ohittuvat huomattavasti nopeammin kuin muina arkiaamuina. Eivätkö kaikki enää teekään viisipäiväistä työviikkoa, vai löytyisikö syy kuitenkin lisääntyneestä etätyöstä, jota monet keskittävät juurikin perjantaipäiviin?

Etätyö on jo vanha juttu

Digitoday uutisoi jo vuonna 2001, kuinka peräti 45 prosenttia pohjoismaisista yrityksistä oli ottanut käyttöön etätyön vaatimia tietojärjestelmiä ja 44 prosenttia aikoi laajentaa etätyömahdollisuuksia seuraavan puolen vuoden aikana. Etätyön mahdollistamaan tekniikkaa on siis ollut jo pitkään saatavilla, mutta aihe herättää monilla työpaikoilla edelleen keskustelua ja pohdintaa, jopa kateutta. Sopiiko etätyö kaikille, kuka voi etätyötä tehdä ja kuinka paljon. Pitääkö kaikissa työtehtävissä olla voimassa samat etätyön pelisäännöt. Missä ja millaisia tehtäviä etätöissä tehdään, miten suoriutumista seurataan ja mitataan.

Nyt keväällä 2017 etätyön välineet ovat tasolla jota vuonna 2001 tuskin kovinkaan moni osaisi kuvitella. Vai mitä pitäisi ajatella vaikkapa Volvon uutisesta Microsoftin Skype for Business -sovelluksen tulosta 90-sarjan autoihinsa. Tekniikkaa on ja se sekä toimii, että kehittyy. Kuitenkin monet isot kansainväliset yhtiöt, kuten Yahoo, IBM, Hewlett-Packard ja Honeywell joko kieltävät etätyön kokonaan tai rajoittavat sen käyttöä merkittävästi, vedoten pääasiassa työn tuottavuuteen ja yhteistyön sujuvuuteen.

Mielenkiintoista ja ristiriitaista on se, että osa näistä isoista firmoista tekee meille muille etätyön välineistöä, mutta jonka hyödyllisyyteen eivät itse usko. Samaan aikaan netistä löytyy helposti runsaasti tietoa ja artikkeleita, jotka tukevat etätyön tehokkuutta ja mielekkyyttä. Myös puhtaita etätyötehtäviä on runsaasti tarjolla, ainakin Suomen ulkopuolella, kuten Flexjobsin sivuilta voi huomata.

Etätyö on yhteinen etu

Mihin tai kehen sitten pitäisi uskoa? Mennäkö siitä, mistä aita on matalin, eli kielletään etätyö, jotta vältetään sen mahdollisesti aiheuttamat ongelmat? Oma kokemukseni niin työntekijänä kuin esimiehenä on se, että etätöitä kannattaa tehdä ja sallia se myös muille. Etätyön hyödyt ovat niin suuret, että siihen liittyvä ongelmatiikka kannattaa ratkoa ja luoda sille yhteisesti sovitut puitteet.

Etätyö asettaa vaatimuksia ja vastuita kaikille. Työantaja huolehtii etätyön edellytyksistä ja työkaluista, esimies asettaa työlle tavoitteet ja mittarit ja huolehtii seurannasta, työntekijälle kuuluu vastuu siitä, että noudattaa etätyössä ollessaan työn tekemisen pelisääntöjä samalla tavalla kuin konttorilla ollessaan.

Etätyöstä on tullut yksi oleellinen kilpailutekijä niin työantajalle kuin työntekijällekin. Moni työnhakija arvostaa hyvinkin korkealle mahdollisuuden tehdä työtä myös etänä ja toisaalta etätyö antaa työnantajalle tilaisuuden palkata vaikkapa paikallisen toimintaympäristön hyvin tuntevia asiantuntijoita mistäpäin maailmaa hyvänsä.

Etätyön ja toimistotyön suhde oikeaksi

Uskoakseni puhdas etätyö sopii meistä harvoille. Liiallinen kotikonttorilta työskenteleminen saattaa kostautua niin, että suhteet työtovereihin käyvät ohuiksi tai katkeavat kokonaan ja yhteistyö ei enää toimi edes kasvokkain oltaessa. Etätyön ja toimistotyön suhde pitää olla oikea. Jos yli puolet työstä tulee tehtyä kotoa käsin, niin kannattaa miettiä, pitäisikö kuitenkin olla enemmän siellä konttorilla. On myös niitä, jotka eivät pysty ottamaan vastuuta etätyöpäivistään ja sovitut työt jäävät tekemättä. Tällöin asia pitää hoitaa suoraan heidän kanssaan, ei rankaisemalla koko organisaatiota kieltämällä etätyöt. Samalla varmistuu se, että perjantaiaamun työmatka sujuu jatkossakin liukkaasti (jos sitten ei sitten satu olemaan etätyöpäivä).


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:



 

 

 

 

Timo Soikkeli

Timo Soikkeli

ICT-johtaja, Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Miten digitaalisuus tuottaa yritykselle lisäarvoa ja uusia kasvun mahdollisuuksia sekä parantaa työn tekemisen ja asiakaskokemuksen laatua? Millä keinoin digihankkeille asetetut tavoitteet saadaan toteutumaan? Miten käyttäjät saadaan mukaan muutokseen? Timoa innostaa teknisten ratkaisujen valjastaminen liiketoiminnan ja siihen sidoksissa olevien ihmisten hyödyksi.  

 

Uutuus! Etätiimin johtaminen

Räätälöitävä yritysvalmennus

Etätiimin johtaminen -valmennuksen sisältö: 
1. Strategia etäesimiehen tiimin arjessa
2. Etäesimiehen työkalut: tiedon logiikka ja pelisäännöt
3. Oman johtamisen muotoilupaja: toimivat toimintamallit itsensä ja tiimin johtamiseen
4. Asiakastyön johtaminen digiajan maisemassa
5. Ihmiset ja asiantuntijuus digiajan tiimeissä

Lisätietoja valmennuksesta:

Lue lisää >

Ota yhteyttä: Liisa Lyyra, asiakkuuspäällikkö, liisa.lyyra@markinst.fi, 045 340 9360


                                                                   

Lue myös nämä kirjoitukset:

 

Etätyö kutsuu johtamisen muotoiluun

Etätyö kutsuu johtamisen muotoiluun

Vierasbloggaaja Lauri Tuomi, Profitmakers     

 


Työtä se on etätyökin