Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

28.6.2017 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Uutta työpaikkaa kärkkymässä – Liian kylmää, liian kuumaa ja juuri sopivaa

 

Uutta työpaikkaa kärkkymässä – Liian kylmää, liian kuumaa ja juuri sopivaa 

Tunnistettava muutos. Se on Markkinointi-instituutin slogan. Muutoksen ammattilaiset. Se on Markkinointi-instituutin blogisivuston nimi. Kun tammikuussa 2016 aloitin tekstisuunnittelijan tutkinnon opinnot ja kirjoitin ensimmäisen opiskelijablogitekstini otsikolla ”Nälkä”, en olisi uskonut, että puolitoista vuotta myöhemmin olen näin suuren muutoksen edessä. Hakemassa uutta työpaikkaa.

Ole oma itsesi

Ensimmäisen potentiaalisen työpaikkavaihtoehdon bongasin Oikotien sivuilta. Viestinnän asiantuntijan sijaisuus energia-alalla tuntui kiinnostavalta. Haku oli umpeutumassa ja oli toimittava nopeasti. Soitin yhteyshenkilölle ja kävimme mukavan lämminhenkisen keskustelun. Työ saattaisi jatkua sijaisuuden jälkeenkin. Ja uskoin tunnin työmatkankin hoituvan bussilla ja omalla autolla.

Päivitin nopeasti CV:n ja täytin hakemukseni hakujärjestelmän ohjeiden mukaisesti. En liittänyt mukaan juurikaan työ- tai opiskelutodistuksia, saati varta vasten laadittua hakemustekstiä. CV puhuu kyllä puolestaan, ajattelin. Yleensä nöyrä luonteeni haksahti hienovaraiseen ylimielisyyteen. En saanut kutsua haastatteluun. Eihän se hyvältä tuntunut. En lannistunut. Sisuunnuin.

Työnhaku käy työstä

Toisen kiinnostavan työpaikan löysin ammattilaisten ihmeellisestä verkostosta, LinkedInistä. Viestintäasiantuntijan kahden vuoden määräaikainen virka oli avoinna kotikaupungin virastossa.

Käärin hihat ylös toden teolla. Soitin yhteyshenkilölle ja alleviivasin rekrytointi-ilmoituksesta tehtävään vaadittavia ominaisuuksia. Käytin useita päiviä LinkediIn-profiilini päivittämiseen. Tuore tekstisuunnittelijan tutkinto näytti hyvältä koulutusluettelon kärjessä ja sen ansiosta olin onnistunut päivittämään työnkuvanikin yleisestä projektipäälliköstä konkreettisemmaksi sisällöntuottajaksi. Kysyin yhteystietoluvat suosittelijoilta, jotka tuntevat minut työntekijänä ja ystävänä. Tutustuin etukäteen työhön vaadittaviin julkaisujärjestelmiin. Luin toimittaja Aki Ahlrothin blogin Työhakemus helvetistä, ja panostin CV:n lisäksi huolellisesti myös itse hakemukseen. Haastattelukutsu tuli. Haastattelu sujui hyvin, mutta kilpailijallani vielä paremmin.

Hyvät kahvit maistuvat aina

Lähtisitkö kahville? Kolmas työnhakuni alkoi tunnustelupuhelulla työnantajan puolelta. Projektipäällikön ja sisällöntuotannon tehtävieni merkeissä tutuksi tullut yhteistyökumppani soitti ja kertoi hakuun avattavasta tehtävästä mediatalossa. Olin suhtautunut jo aiemmin suurella mielenkiinnolla taloa kohtaan, mutta en vielä siihen mennessä tiennyt, mikä oma roolini voisi pitkällä tähtäimellä olla.

Kahvien jälkeen kävin tunnustelijan lisäksi varsinaisen haastattelun tulevan esimieheni ja HR-päällikön kanssa. Tässä työhaastattelussa en näyttänyt yhtään koulu- tai työtodistusta. Esimies halusi tietää, pidinkö tehtävää kiinnostavana, olinko kehittämisorientoitunut, ja koinko itse tuoreimman koulutukseni olleen hyödyllinen.

Tehtävä avattiin myös yhtiön sisäiseen hakuun, ja hakuajan umpeuduttua sain käydä vielä kolmannen keskustelun käytännön asioista. Sisältömarkkinoinnin tuottajan työpaikka tuli kotiin helposti kuin Annelille faksi. Vakavasti ottaen tämän rekrytoinnin merkittävin osuus oli tehty ennen mieleenpainuvaa puhelua. Usean vuoden yhteistyöllä edellisissä työpaikoissa.


Tanja Hovi aloitti Alma Medialla sisältömarkkinoinnin tuottajana 5.6.2017.


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


Jaa tämä artikkeli:

 

 

 

 

 




 

Tanja Hovi

sisältömarkkinoinnin tuottaja, Alma Media
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskeli Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkinnon ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:


Lue myös tämä:

Mitä koulutusta esimies arvostaa – kysytään esimieheltä!

Mitä koulutusta esimies arvostaa - kysytään esimieheltä!

Uutta työpaikkaa kärkkymässä – Liian kylmää, liian kuumaa ja juuri sopivaa