Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

23.3.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Vähiin käy ennen kuin loppuu

 

 

Kaiken kiireen ja tohinan keskellä pysähdyin tutkimaan Markkinointi-instituutin oppimisympäristöä. Kauhukseni sain huomata, että jäljellä on enää vain kolme koulutuspäivää. Mihin se kevät ehti kadota? Vastahan kirjoittelin välitilinpäätöstä ja veikkailin kevään koulutusten kiinnostavuutta. Oikeassa olin ainakin sen suhteen, että koulutuspäivät ovat olleet huikean mielenkiintoisia. Kun joku on oikein mukavaa, kuluu aika aina liian nopeasti.

Syksyllä Markkinointiviestinnän suunnittelu- ja Integroitu kampanjasuunnittelu -kursseilla tutustuimme eri medioihin ja niiden hyötyihin. Nyt keväällä olemme saaneet syventyä noihin eri medioihin tekstinsuunnittelijan näkökulmasta. Millaiset tekstit ovat sopivia tiettyihin medioihin, mitä kannattaa välttää jne. Totuus on kuitenkin se, ettei markkinointiviestinnän tekstien kymmentä käskyä ole. On vain ideoita ja toteutuksia. Ideat ja toteutukset pystyy soveltamaan eri medioihin, kunhan vain tajuaa eri medioiden rajoitteet ja mahdollisuudet. Kaksi faktaa kuitenkin pätee yli mediarajojen. Yksinkertainen on kaunista, ja ihmiset eivät lähtökohtaisesti halua lukea pitkiä tekstejä.

Tulevaisuus on digin voittokulkua

Viimeisimpänä syvennyimme digimaailman kirjoittamiseen. Oli melkoisen hullua havaita, että digitaalisiin medioihin kirjoittaminen ei poikkea juurikaan muista medioista. Vahvuutena on muokattavuus ja mahdollisuus nopeaan reagointiin. Haasteena on taasen se, että miten median kuluttajan huomio saadaan herätettyä. Helpommin sanottu kuin tehty. Haastavaa, mutta samalla äärimmäisen kiehtovaa. Yhden ennusteen mukaan verkkomainonta tulee ohittamaan televisiomainonnan markkinointibudjettien painotuksissa jo vuonna 2017.

Verkkomainonnan valtakausi on vasta alkamassa ja varmaa on ainoastaan se, ettei sen täyttä potentiaalia ole saatu vieläkään valjastettua hyötykäyttöön.

Kevään koulutuksissa kouluttajina on ollut todella lahjakkaita copywritereita. Jokaisella heillä on ollut myöskin joku tietty suosikkimedia, johon he tuottavat tekstejä. Kieltämättä olen sitä jo pohtinut, että mikä voisi olla oma suosikkini. Kuten olen useasti sanonutkin, että jokaisessa mediassa on oma viehätysvoimansa. Toisaalta profiloituminen tiettyyn rajattuun kastiin ei tässä vaiheessa ole vielä fiksua. Jo tehdyt tehtävät ja tulevat tehtävät varmasti auttavat arvioimaan, millä saralla talenttia ja potentiaalia parhaiten on.

Ehkäpä kuitenkin jätän päätöksenteon valmistumisen jälkeiseen aikaan, koska silloin kaikkia medioita on ”pureskeltu” ja kaikista on myöskin tehtävät suoritettuna.

Pienistä tiedonjyvistä leivotaan vielä suuria herkkuja

Irto-opintoina tutustuihin Google AdWordsin maailmaan vahvistaakseni verkkomainonnan osaamistani. Saatoin todeta, että kyseessä on erinomainen mainonnan väline, kunhan vain tajuaa palvelun logiikan. Kuten muussakin verkkomainonnassa, parhaita puolia on se, että tuloksia saa seurattua helposti. Kun tulokset ovat helposti seurattavissa, on myöskin korjaustoimenpiteiden teko helpompaa. Siinä samalla kiteytyy verkkomainonnan yksi erityinen vahvuus, helppo seurattavuus ja mahdollisuus nopeaan reagointiin.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Vähiin käy ennen kuin loppuu