Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

11.11.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Vielä toiset, kiitos

 

Vielä toiset kiitos Tanja Hovi opiskelijakokemuksia tekstinsuunnittelijan koulutuksesta 

Sisällöntuottaja. Yksi tunnistettava muutos, jonka tekstisuunnittelijan koulutus on saanut aikaan on, että projektinhoidollisten vuosien jälkeen voin keskittyä yhä enemmän tekstisuunnitteluun ja tiedottamiseen. Pöyhitäänpä hetki tätä kiehtovaa vastuuta.

Miksi rajata termiä sisältö turhan ahtaasti? Luotetaan vain Wikipedian alkuriveihin. Sisältö merkitsee kokonaisuutta, jonka jonkinlainen selkeästi hahmotettava muoto rajaa muusta ympäröivästä todellisuudesta.

Hyvä sisältö on joko ajankohtaista, hyödyllistä tai viihdyttävää. Parhaimmillaan kaikkea tätä. Sen idea on kirkas ja istuu julkaisijan liiketoiminnallisiin tavoitteisiin tai yhteiskuntavastuun toteutumiseen. Toteutus voi olla isoille valkokankaille huolellisesti käsikirjoitettua tai hieman kieli poskessa improvisoitua ja suoraan mobiilista jaettua. Hyvän sisällön 2.0:aa, encorea tai santsikuppia ei malttaisi odottaa. Fanit aliarvioiva remix tai jatko-osa olisi puolestaan saanut jäädä kokonaan tekemättä.

Hyvä sisältö elää

Hyvä sisältö on mustalla huumorilla ryyditetty Fargo – mainion elokuvan katsoo helposti uudelleen ja uudelleen. Hyvä sisältö on Sinuhe egyptiläinen, jota jää viimeisillä sivuilla ikävä kuin ystävää. Hyvä sisältö on Pekka Seppäsen kolumnit riippumatta siitä, onko kanava Talouselämä vai Hesari. Hyvä sisältö on juonittelun mestareiden Game of Thrones, jota katsoessa Clintonin sähköpostit henkilökohtaisesta osoitteesta ja Trumpin rehentely kourimisella näyttäytyvät kutkuttavassa valossa.

Hyvä sisältö on lapsen riemu harvinaisesta taskumonsterista, joka pysyy kuin pysyykin virtuaalisessa pallossa. Hyvä sisältö on työkavereiden kokoama soittolista, jota kuulemalla tutustut uusiin biiseihin. Se on pakkaspäivän kuuma mehu ja makkara rankasavotan taukotulilla. Se on soijamaitoon valmistettu latte, ruskean sokerin ja iltapäivälehden kera R&B:n poljennon sekoittuessa kahvilan puheensorinaan.

Yhtä kaikki hyvä sisältö on riittävällä tavalla muusta tarjonnasta rajattua ja ystävällisesti tarjoiltua – olipa kyseessä lukija, katsoja, kuulija, tuntija, maistaja tai kerrassaan moniaistillisen elämyksen kokija. Kun sisältö oikein osuu ja uppoaa, pala siitä jää hokemaksi jokapäiväiseen arkeen kuten Markku Rönkön ”Elämä on”, Kummelin ”Artisti maksaa” ja Väinö Linnan ”Poojaat, poojaat. Ei tällä lailla sotaa käydä”

Mikä koukuttaa sinut?

Mietipä hetki omia suosikkisisältöjäsi. Minkä parissa rentoudut, mistä saat tietoa? Minkä sisällön parissa tunnet pikemminkin myötähäpeää kuin innostut. Miten opit ihmisistä itsesi mukaan lukien ja eri kulttuurien arvomaailmoista. Mitä tunnet; pelkäät tai rakastat? Mikä haastaa sinut?

Viimeaikaisista työtehtävistäni on vahvana mielessä tiedotus vanhasta penkistä. Porin Väinölän koulun iltapäiväkerholaiset kunnostivat lahjoituksena saamansa puistonpenkin koulun pihalle. Tällä penkille istahtavaa ei jätetä yksin. Buddy Benchin idea on lainattu Pohjois-Amerikasta. Se vihittiin suomalaisittain Kaveripenkiksi. Projektissa mukana olleet toivovat, että muutkin koulut saisivat oman Kaveripenkkinsä. Pieni teko, jolla voi olla iso merkitys. Ja siksi tempauksesta innostuivat kertomaan myös paikalliset mediat Yle Pori, Porilaine ja Urban Bjrnbrg.

Hyvä sisältö on teko, joka saa sinut uskomaan toivoon.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:  


 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Opiskelijoiden kokemuksia Tekstisuunnittelijan tutkinnosta


"Tekstinsuunnittelun opinnot toivat lisää ajattelua ja varmuutta organisaationi viestintään."

Kati Kuha, ammattiteatterin markkinoija ja freelance-copywriter

"Koulutuksen ansiosta kehityin ideoijana ja kirjoittajana. Minusta kuoriutui luova työntekijä."

Marjo Saarela, mainonnansuunnittelija, Tokmanni

Tutustu opiskelukokemuksiin >

Lue lisää Tekstisuunnittelijan tutkinnosta >

 

Vielä toiset, kiitos