Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

8.12.2015 Hannu Saukkonen

Yrittäjä ja digitaalisen markkinoinnin dilemma - mennäkö vai eikö mennä?

 

 

Työssäni tapaan paljon yrittäjiä. Kiistatta tärkein puheenaihe yrittäjien kanssa on digitaalinen markkinointi ja yrityksen verkkonäkyvyys. Moni yrittäjistä sanoo, että sosiaalisen mediaan lähteminen ja digimarkkinoinnin aloittaminen tuntuvat vastenmieliseltä, koska kaikki muut ovat jo siellä ja itse on niin pahasti myöhässä.

Tilanne ei ole vielä kuitenkaan niin epätoivoinen. Tivian julkaiseman IT-barometrin (pdf) mukaan vasta tasan puolella suomalaisista yrityksistä oli some-strategia ja -toimintasuunnitelma vuonna 2014.

Ja vaikka kaikki muut olisivatkin edellä, pään työntäminen pensaaseen ei nyt ratkaise mitään. Digitaalinen markkinointi on tullut jäädäkseen. Se täytyy jokaisen menestystä toivovan yrittäjän myöntää. Nyt yrittäjä voi siis vain joko olla myöhässä tai olla vielä enemmän myöhässä. Eivät hevosetkaan palanneet pelloille traktoreiden tultua – tuskin siis pelkän printtimainonnan ja kadunvarsien A-telineiden aika palaa.

Koskaan ei ole myöhäistä luopua ennakkoluuloistaan, toteaa Henry Thoreau. Mitä aiemmin, sen parempi, voisin kuitenkin lisätä.

Verkkonäkyvyys on yrityksen hygieniatekijä, digimarkkinointi olemassaolon edellytys

Tärkein syy mennä verkkoon ovat asiakkaat. Monelle kuluttajalle yritystä ei ole olemassa – tai ainakaan se ei ole uskottava – jos yritys ei löydy verkosta. Yrittäjälle digitaalinen markkinointi ja sosiaalisessa mediassa toimiminen eivät välttämättä olekaan siis enää keino erottautua vaan olemassaolon edellytys. Asiakas etsii joka tapauksessa tietoa verkosta ja odottaa vuoropuhelua some-kanavissa yrityksen kanssa. Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut siten, että yhä useampi etsii haluamansa tuotteen ja sen myyjän verkosta, vaikka tulisikin sitten testaamaan ja ostamaan myymälään.

Jos yrityksesi ei ole mukana ostoprosessin ensimmäisessä vaiheessa – vastaanottamassa tiedonjanoisia etsijöitä verkossa – miten voit olla mukana siinä vaiheessa, kun asiakas haluaa ostaa?

Mitä yrityksen digimarkkinointi tarkoittaa?

Digitaaliseen markkinointiin kuuluu useita eri osa-alueita, mutta mikään niistä ei ole rakettitiedettä. Yrittäjän arkeen kuuluu muutenkin monenlaisia liiketoiminnan pyörittämiseen liittyviä asioita, eikä digimarkkinoinnin ja somen työkalujen käyttöönotto ole moniosaajalle mahdotonta.

Yrityksen digitaaliseen näkyvyyteen vaikuttavat verkkosivujen lisäksi hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi, sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen sekä bannerimainonta verkossa. Parasta digitaalisessa markkinoinnissa on se, että kaikki on mitattavissa. Kattavien tulosten kautta yrittäjän on helppo seurata, mikä kanava toimii ja mihin panostaa lisää.

Sisältö digimarkkinointiin yrityksen omasta arjesta

Mistä siellä verkossa sitten yrittäjän kannattaa meuhkata? Usein törmää argumenttiin, että meillä ei ole mitään sanottavaa. Kun kuulin paikallisen leipomon olevan aktiivinen Instagramissa, mietin itsekin, mitä muka leipomo voi siellä tehdä. Asia selvisi samana iltana kun tyttäreni näytti minulle samaisen leipomon Instagram-kuvaa kännykästään: ”Isi, eikö olisikin herkullinen.” Tyttären syntymäpäivät olivat tulossa, ja valinta sankarin kakusta ja sen ostopaikasta oli tehty.

Asiakkaiden arjen ongelmat ovat jokaiselle yrittäjälle tuttuja. Samoihin asioihin asiakkaat etsivät ratkaisua verkosta ja samoilla kriteereillä he tekevät ostopäätöksensä. Nuo haasteet ovat parasta sisältöä digimarkkinointiin.

Koulutus auttaa yrittäjän verkkoon ja polkaisee digimarkkinoinnin käyntiin

Jututin aiemmin syksyllä pienyrittäjää samalla kun olin ostoksilla hänen kaupassaan. Keskustelu kääntyi verkkokauppaan ja digimarkkinointiin. Yrittäjä sanoi tehneensä nettisivut tukemaan kivijalkaa – hienoa! Kauppaa kuulemma tuli myös suoraan verkosta, mutta verkkosivuille ja niiden markkinoinnille ei ollut ehditty tehdä mitään vähään aikaan, vaikka tahtoakin olisi ollut. Verkon potentiaali oli siis hyödyntämättä.

Ideoimme kaupanteon keskellä hetken ajatusta digimarkkinointiin ja someen keskittyvästä yrittäjille suunnatusta koulutuksesta. Yrittäjä totesi, että tällainen koulutus olisi todella hyvä, koska siinä tulisi pidettyä yllä ja kehitettyä verkkonäkyvyyttä aktiivisesti pidemmällä ajalla. Yksittäinen koulutuspäivä ei hänelle siihen riittänyt, vaan hän kaipasi personal traineria, joka huolehtii kokonaisuudesta ja kannustaa saavuttamaan tavoitteet.

Konkretisoimme Markkinointi-instituutissa myöhemmin yhdessä digimarkkinointitoimisto Kuulun kanssa tuon keskustelun ajatukset valmiiksi koulutukseksi. Näin syntyi Oulussa järjestettävä  digimarkkinointipainotteinen Yrittäjän ammattitutkinto, jossa yrittäjä tuo digitaalisuuden käytännössä oman yrityksensä arkeen.

Digitaalinen markkinointi ei jätä yrittäjää rauhaan

Yrittäjä, jos siis et ole vielä suunnitellut digimarkkinointia, nyt on vain rohkeasti aloitettava. Täydellisesti sopivaa hetkeä ei kannata jäädä odottamaan, koska sellaista ei koskaan tule: digitaalinen maailma vain kehittyy yhä edemmäs ja edemmäs.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

Hannu Saukkonen

kehittämispäällikkö
Markkinointi-instituutti, Oulu

LinkedIn

Hannu haluaa päästä asiakkaan pään sisään ja saada selville, mikä todella luo asiakkaalle arvoa. Hänelle ei riitä se, mitä asiakas sanoo, vaan hän haluaa selvittää, mitä asiakas ei itsekään ymmärrä tarvitsevansa. Sitten Hannun tehtävänä on vastata tähän tarpeeseen kauniin yksinkertaisella palvelulla, joka ylittää asiakkaan odotukset.

 

 
Yrittäjä ja digitaalisen markkinoinnin dilemma - mennäkö vai eikö mennä?