Markkinoinnin johtamisen opiskelussa hahmottui, mikä on tärkeää

Julkaistu 22.11.2019

Markkinoinnin johtamisen tutkinnon (MJD) opinnot ovat auttaneet markkinoinnin ammattilaisia Ulrika Aleniusta ja Sebastian Vuorisaloa hahmottamaan kirkkaammin, mikä alan ammattilaisten työssä on olennaista ja mikä “markkinointisälää”, jonka voi jättää tekemättä.

MJD-opiskelijat Sebastian Vuorisalo ja Ulrika Alenius
MJD-opiskelijat Sebastian Vuorisalo ja Ulrika Alenius

Ulrika Alenius työskentelee myynti- ja markkinointipäällikkönä maahantuontiyrityksessä. Hän myöntää, että opiskelemaan lähteminen mietitytti. Alenius pohti, miten työnteon ja opiskelemisen yhdistäminen luonnistuisi. 

– Huomaan, että aikuisena opiskeleminen on ollut paljon helpompaa, mukavampaa ja inspiroivampaa kuin osasin odottaa. Olen jo nyt saanut koulutuksessa hienoja oivalluksia. Ehdottomasti kannatti lähteä opiskelemaan, tämä on ollut aidosti positiivinen kokemus!

Markkinointipäällikkönä B2B-vientiyrityksessä työskentelevä Sebastian Vuorisalo kertoo ilahtuneensa erityisesti kouluttajien tasosta ja siitä, kuinka monia alansa asiantuntijoita hän on päässyt kuuntelemaan, vaikka opinnot ovat vasta puolimatkassa. 

– Täällä ei todellakaan tapaa kolmekymmentä vuotta samassa talossa puhuneita, puutuneita ja luutuneita luennoitsijoita kuusi vuotta vanhoine kalvoineen, Vuorisalo iloitsee.

Huomaan, että aikuisena opiskeleminen on ollut paljon helpompaa, mukavampaa ja inspiroivampaa kuin osasin odottaa.
Ulrika Alenius

Markkinoinnin johtamisen opiskeleminen on käytännönläheistä 

Markkinoinnin johtamisen tutkinnon opiskeleminen kestää vuoden verran riippuen hieman kurssivalinnoista ja opiskelijan omasta etenemistahdista. Opiskelu ei ole kokopäiväistä, joten opiskelija voi käydä samalla kokopäivätyössä.

– Me olemme työssäkäyviä ihmisiä. Me emme ole täällä oppimassa pelkästään markkinointiviestinnän teoriaa vaan löytämässä ratkaisuja ja apuvälineitä jokapäiväisiin ongelmiimme. Täällä opiskeleminen on paljon käytännönläheisempää kuin markkinoinnin opiskelu yliopistossa, ihan eri maailma, Ulrika Alenius vertaa. Hän arvostaa sitä, että koulutuksessa keskitytään työelämän tilanteisiin eikä pelkästään siihen, miten asiat sujuvat paperilla, teoriassa tai ideaalitilanteessa.

Alenius kokee, että markkinoinnin johtamisen opiskelu hyödyttää häntä, koska kouluttavat asiantuntijat toimivat itse markkinoinnin johtotehtävissä. – He ovat oikeasti olleet liiketoiminnan kanssa syvästi tekemisissä, joten heillä on kokemusta ja näkemystä. Sitä kautta he ymmärtävät alan arkea.

– Pidän tärkeänä, että luennoitsijalla on kokemusta eikä pelkkää kirjaviisautta. Hektisen markkinointityön ohella on kiinnostavampaa tutustua teemoihin oikeiden esimerkkien kautta, Sebastian Vuorisalo komppaa.
 

Pidän tärkeänä, että luennoitsijalla on kokemusta eikä pelkkää kirjaviisautta.
Sebastian Vuorisalo

Johtoryhmätyöskentelyn kurssi muutti työskentelyä

Vuorisalo on ennättänyt vaikuttaa jo kolmessa pk-yrityksen johtoryhmässä, eikä odottanut suuria oivalluksia johtoryhmätyöskentelyn kurssilta.

– Ajattelin, että mitäpä tästä enää saa irti, mutta Laura Lareksen vetämä päivä olikin todella mieltä avartava. Olisi voinut olettaa, että aihe olisi kuivanpuoleinen, mutta eipä ollutkaan.

Vuorisalo kertoo, että Markkinoinnin johtamisen tutkinto on muuttanut hänen omaa johtoryhmätyöskentelyään parempaan suuntaan, minkä lisäksi hän on päässyt jakamaan oppeja muille johtoryhmän jäsenille. – Koulutuksen ansiosta ryhmästä yksittäisiä johtajia on kasvanut oikea johtoryhmä.

Markkinoinnin opiskeleminen on tilaisuus hahmottaa, mikä on tärkeää

Markkinointikoulutuksen opit näkyvät molempien työssä, vaikka opinnot ovat vasta puolivälissä. Tutkinnon opiskelu on tarjonnut Ulrika Aleniukselle tilaisuuden pysähtyä tarkastelemaan omaa työskentelyään ja työlle asetettuja tavoitteita. – Kaiken markkinointisälän keskeltä on löytynyt se punainen lanka, hän kiittelee.

Aleniukselle on Markkinoinnin johtamisen tutkinnon aikana kirkastunut myös se, kuinka tärkeää asiakasymmärrys, asiakkaan tarpeiden tunnistaminen, on. Sebastian Vuorisalo puolestaan kertoo, että johtoryhmätyöskentelyn lisäksi hän on alkanut kehittää yrityksen somestrategiaa tavoitteellisesti.

– Resurssien hallinta tuntuu paljon helpommalta nyt kun on saanut uusia työvälineitä, jotka auttavat kohdentamaan tekemistä, Alenius summaa. – Opinnot ovat vielä kesken, mutta sisäinen muutos on jo nyt suuri. 

Jaa sivu