Merkonomikoulutus kohotti itsetuntoa, ryhtiä ja tulosta – Faunatar

Julkaistu 31.7.2017

Kun asiakas astuu erikoisliikkeeseen, hän etsii asiantuntemusta. Ketjuliikkeen yrittäjä puolestaan odottaa myymälähenkilöstöltä kannattavuus-, asiakas- ja myyntiajattelua. Faunattaren henkilöstö sukelsi näistä ristipaineista pinnalle voittajina Merkonomi-tutkinnon opeilla.

”Liikkeemme ovat erikoisliikkeitä, joten henkilöstön osaamisella on iso merkitys. Marketit kilpailevat tarjonnallaan ja hinnallaan, me sen sijaan sillä, miten myyjä esittää asiat asiakkaalle. Asiakas hakee meiltä nimenomaan asiantuntemusta”, kuvaa Johanna Valo, Faunattaren toimitusjohtaja. 

Suunnitellessaan koulutusvaihtoehtoja henkilöstölle Valon tavoitteena oli, että henkilöstö ymmärtäisi liiketalouden kokonaisuuden ja roolinsa siinä.

”Myyjillämme on palava intohimo ja valtavasti tietoa eläintenhoidosta. Tunnemme kultakalan optimaalisen ruokinnan ja hämähäkin nahanluonnin. Mutta halusin, että myös bisnesymmärrys nousee uusiin sfääreihin ja siihen syttyy palo.”

”Haluan, ettei kukaan sano enää olevansa ’vaan eläinkauppias tai eläinkaupan myyjä’. Jokainen puhuu ammatistaan kunnioittavammin, kun todella ymmärtää sen osana kokonaisuutta”, Valo perustelee.

Faunatar tarjosi myymälähenkilöstölle mahdollisuuden osallistua liiketoiminnan kokonaisymmärrystä kehittävään koulutukseen, joka tähtäsi Liiketoiminnan perustutkinnon eli Merkonomin tutkinnon suorittamiseen.

Myynnillinen asenneharppaus

”Parasta oli irrottaa ajatukset myyntitiskin takaa ja päästä näkemään laaja kuva kaupan alasta sekä Faunattaren liiketoiminnasta. Oma itsetunto kasvoi ja ryhti koheni, kun huomasin omat vahvuuteni ja sain avaimia heikkouksien paikkaamiseen”, koulutukseen osallistunut Mira Manninen kertoo.

”Olen nyt rohkeampi myyjä sekä kriittisempi ja tarkempi sisäänostaja. Katson myymälää enemmän asiakkaan näkökulmasta. Olen lopettanut selittelyt ja tartun toimeen heti kun näen korjattavaa. Ja ennen kaikkea, annan positiivisen ilmeen näkyä kaikessa työssäni.”

Valo onkin nähnyt valtavia asenneharppauksia Faunattaren myymälähenkilöstön myynti- ja liiketoiminta-ajattelussa. ”Ei asenne ennen koulutustakaan huono ollut, mutta ehkä osa tunsi, että myynti ei ole omaa vahvuusaluetta. Lisämyynti tuntui tyrkyttämiseltä. Nyt se ymmärretään asiakaspalveluksi.”Koulutuspäivissä tyypillisesti yksinäistäkin työtä tekevät faunattarelaiset tutustuivat toisiinsa. ”Halusimme myös, että henkilöstö verkostoituu keskenään. Ryhmässä muodostuikin uskomattoman hyvä porukkahenki”, Valo sanoo.

Liikkeemme ovat erikoisliikkeitä, joten henkilöstön osaamisella on iso merkitys. Marketit kilpailevat tarjonnallaan ja hinnallaan, me sen sijaan sillä, miten myyjä esittää asiat asiakkaalle. Asiakas hakee meiltä nimenomaan asiantuntemusta.
Johanna Valo | toimitusjohtaja, Faunatar

Virallinen todistus osaamisesta vie uralla eteenpäin

Pohjakoulutus Faunattaren henkilöstöllä on vaihtelevaa. Suuri osa ketjun vakituisesta henkilökunnasta on suorittanut eläintenhoitajan ammattitutkinnon, ja muitakin ammattitutkintoja laidasta laitaan henkilöstöltä löytyy. Merkonomin tutkinnon suorittaminen tukee hienosti aiempaa kaupallista kokemusta, etenkin jos muuta ammattiin johtavaa koulutusta ei vielä ole tullut hankittua.

Valon mukaan juuri siksi oli merkittävää, että koulutuksen rinnalla oli mahdollista suorittaa virallinen ammatillinen tutkinto. ”Haluan nostaa työntekijöiden itsetuntoa ja saattaa heitä elämässä eteenpäin. On ihan eri asia saada opintojen päätteeksi todistus virallisesta tutkinnosta kuin vain jonkin valmennuksen suorittamisesta”, Valo sanoo.

”En jätä koskaan käyttämättä mahdollisuutta lähteä mukaan uuteen. Olen aiemmin suorittanut eläintenhoitajan ammattitutkinnon, mutta nyt porkkanana oli ammattitutkinto myyntityöhön, jota olen jo melkein kaksi vuosikymmentä tehnyt. Mahtavaa oli saada työkaluja oman työn kehittämiseen ja liikkeen kannattavuuden nostoon”, perustelee Mira Manninen.

Yksilöllistä huolenpitoa

”Kaikki toimi todella joustavasti, osallistujien palaute on ollut ylistävää, ja valmistumisprosentti on erinomainen. Tämä kertoo, että Markkinointi-instituutti on hoitanut asiat hyvin. Pirjo Hallipelto ja Marjo Lehtimäki ovat huolehtineet opiskelijaryhmästä kuin kanaemot poikasistaan”, Valo kiittää.

Mannisen palaute tuskin jättää kylmäksi. ”Tässä opiskelupaikassa toimii kaikki niin kuin pitää ja vielä paremmin. Marjo Lehtimäki on ihana ja taitava työssään. Hänen yksilöllinen, henkilökohtainen opastuksensa toi välittämisen tunteen.”

Yrittäjä tukee ja häntä haastetaan

Markkinointi-instituutin asiakkuuspäällikkö Pirjo Hallipelto iloitsi, miten positiivisesti Faunatar-ketjun yrittäjät suhtautuivat myymälähenkilöstön kouluttamiseen. ”Heistä oli hienoa nähdä, miten työntekijät innostuvat työstään ja yrityksen asioista.

Heitä lämmitti se, että työntekijä on kiinnostunut siitä, miten koko yrityksellä menee – ja mitä hän voisi tehdä, että menisi vielä paremmin.” Yrittäjät tukivat ja sitoutuivat henkilöstönsä opintoihin tiiviisti.

”Yrittäjät ovat merkonomiopiskelijoiden tukena. He ohjaavat ja arvioivat työssäoppimista eli antavat säännöllistä palautetta opiskelijan kehittymisestä”, Hallipelto täsmentää. Parhaimmillaan opiskelijat ovat haastaneet yrittäjiä liiketoiminnan kehittämisessä.

”Koulutukseen sisältyvillä harjoituksilla osallistujat myös aktivoivat yrittäjiä: luotiin mm. uusia kampanjoita ja kehitettiin prosesseja niin talouteen, markkinointiin kuin myyntiinkin”, Valo jatkaa.

Manninen kertoo jättäneensä liiketalouttakin koskevissa asioissa mutu-tuntuman taakseen. Jokaisesta myyntiartikkelista tarkistetaan sen tullessa hinnat ja katteet. Maahantuojien kampanjat ja kaikki mahdolliset alennukset hyödynnetään entistä tarkemmin. Myös markkinointiviestinnässä on otettu uusia työkaluja ja kanavia käyttöön, sosiaalinen media mukaan lukien. ”Mikä parasta, myös lisämyynti on saanut uutta tuulta purjeisiin”, Manninen iloitsee.

Opiskelijat ovat harmaatupsuisista lakeistaan ylpeitä. Samoin Johanna Valo. ”Ties vaikka heistä kehittyisi meidän omia yrittäjiä myöhemmin.”

Jaa sivu